The need to have educated trailer driver

“Difahamkan treler berkenaan cuba membuat pusingan U di kawasan itu yang tidak berlampu.”

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1007&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm

The trailer driver (I assume - most probably less educated and less safety conscious) doing something that was not suppose to be done on  a trailer.

As for me, I need a tall car with all the safety features ABS, EBD, Airbag…Hmm that will cost a fortune buying cars like that in Malaysia, but live is expensive and u only live once. Only SUV type car will be suitable for me than. I already have a triton. What should I get for my second car…hmm home the budget 2012 here can help.

Full transcript below.

4 pelajar UiTM maut kemalangan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

ANGGOTA Bomba dan Penyelamat mengeluarkan salah seorang mangsa yang tersepit dalam kemalangan maut di Kilometer 4.2, Jalan Machang Pasir Puteh, semalam.


MACHANG 6 Okt. - Empat daripada lima sahabat yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Machang, maut apabila kereta yang mereka naiki merempuh sebuah treler di Kilometer 4.2, Jalan Machang Pasir Puteh, dekat sini awal pagi ini.

Pemandu kereta Perodua Kenari, Mohd. Syamil Malik berasal dari Kampung Parit Jorak, Batu Pahat dan Mohd. Rizal Mohd. Zain, dari Kluang, Johor, meninggal dunia di tempat kejadian.

Dua lagi mangsa iaitu Mohd. Sazwan Rosli, berasal dari Pekan, Pahang dan Mohd. Faizuddin Jamil dari Seksyen 24, Shah Alam, Selangor meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Seorang lagi yang cedera ringan, Mohd. Haziq Zailani diberi rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Machang.

Difahamkan, kemalangan berlaku pukul 5.30 pagi ketika lima sahabat berusia 19 tahun yang juga penuntut tahun dua dan tiga jurusan seni reka, dalam perjalanan pulang ke kampus mereka dari pusat bandar Kota Bharu.

Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Che Malek Bedot berkata, setibanya di lokasi kejadian, kereta itu melanggar bahagian tengah sebuah treler yang datang dari arah bertentangan lalu terperosok di bawah kenderaan tersebut.

Difahamkan treler berkenaan cuba membuat pusingan U di kawasan itu yang tidak berlampu.

"Treler tersebut datang dari arah Pasir Puteh ke Machang, manakala kereta itu dari arah bertentangan.

"Pemandu dan kelindan treler itu tidak mengalami kecederaan dan ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya di sini, hari ini.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian berkenaan tampil membantu siasatan.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Machang, Che Fauzi Che Omar berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kemalangan tersebut pada pukul 5.49 pagi dan tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian.

"Seramai lapan anggota dan sebuah jentera dikejarkan ke tempat kejadian untuk kerja-kerja menyelamat. Sejurus tiba di tempat kejadian, kami mendapati empat mangsa tersepit manakala seorang lagi dibawa keluar oleh penduduk kampung.

"Selepas berusaha hampir 20 minit, pihak kami mengeluarkan pemandu yang tersepit di tempat duduknya. Keseluruhan operasi tamat pada pukul 7.15 pagi," ujarnya.

Comments

Popular posts from this blog

Great Double Decker Caravan

The awesome Bugatti Veyron.

Hmm..another point for evolutionism vs creationism