PPSMI- Apa lah susah sgt orang Malaysia nak master bahasa inggeris ni?

Tun got some points here.

Dr Mahathir pertahan PPSMI tapi Tun tulis lama juga dah ( Diterbitkan kembali daripada blog bekas perdana menteri itu, Che Det (13 Mac 2009))

check this one.
9. Umpamanya perkataan Oxygen (Oksigen) - satu jenis gas. Derivative (cabang) daripada perkataan ini adalah seperti berikut;

• Oxygenation
• Oxidation
• Oxide
• Oxidants
• Deoxydation
• Oxidise
• Oxidification
• Dioxide
• Monoxide
• Peroxide

dan point ini
25. Penguasaan ilmu amat penting bagi masa depan seseorang. Janganlah kita perjudikan masa depan anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis yang begitu sayang kepada bahasa kita. Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa mereka maju, berilmu dan dihormati dunia. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang.

dari sudut ekonomi...
Teringat perbincangan dgn Nashrul ttg betapa ramainya org datang dan belajar di sini. Antara sebab lain ianya kosmopolitan dan menggunakan bahasa english. KL juga kosmopolitan. Jika univ kita dan ahli akademik malaysia guan english lebih meluas lebih banyak lagi student international yang akan belajar di malaysia. Mereka mungkin akan mohon PR dan menetap di Malaysia. tentunya mereka lebih baik dari golongan pendatang sekarang haram atau halal yang kerja buruh di kilang2 atau kebun2 sayur ( dulu stesen minyak) atau GRO. Dengan PR yang ada higher degree certificate Malaysia akan lebih maju ke depan.

Cakap pasal GRO. Dan kena swine flu sorang. Rapat sangat dia pegang pelancong Oman tu agaknya. GRO bersama pelancong kena H1N1

pandangan brainstorm saya( ribut otak??) - hasil diskusi dgn siapa agaknya - lupa dah( tolong claim credit)

Kalau kita guna bahasa melayu yang standard nya sama dgn Indonesia dan Brunei dan Singapore tentu kita lebih kuat. Bahasa melayu malaysia hanya di gunakan oleh org melayu malaysia. Melayu malaysia berapa org je? 60% of 24M.  Mana ada power kat situ.  Jadilah bahasa melayu hebat sehebat bahsa english, Spanish dsb.

Hendak tak hendak kita kena lebih tera berbahasa english. Menurut Timothy Ferris ( 4 hours work weeks) nak belajar bahasa baru sampai boleh bercakap dgn baik cuma perlu sebulan. This is a best seller author with a lot of following and very2 popular. Saya ada ebook & mp3 nya kalau nak "pinjam".

Kita belajar bahasa english sepanjang hayat dari tadika sampai ke uni, apa ke benda yang payah sgt?

We have to change. As told by Milan Doshi We have to learn as much as we can as Fast as we can. and W've to earn as much as we can as fast as we can( yang ni ramai politician buat kut, tu yang rumah juta2 tu.

Saya faham markah jatuh dan nampak macam tak boleh pergi je dgn PPSMI. K'jaan akui PPSMI banyak kelemahan tapi kita kena fikir mcm mana nak settle this weakness in engilsh among us. Tukar strategi. Be proactive.



Need to win- next time.

Comments

Popular posts from this blog

Great Double Decker Caravan

NGV Community Forum - to save on petrol

If people in Malaysia can be more critical in their analysis of events or politics.